De kunst van het sensueel verleiden
Goed gemaakte advertenties voor parfums moeten vooral één ding doen - verleiden. In principe geldt dit natuurlijk voor alle soorten reclame. Maar omdat geuren op zich veel te maken hebben met sensualiteit, zijn de verleidelijke aspecten hier natuurlijk extra belangrijk.
De makers van de reclamecampagne voor de marktintroductie van Jimmy Choo Eau de Toilette in 2012 moeten zich dit goed hebben gerealiseerd. Het viert de kunst van het sensueel verleiden. Niet dat ze bijzonder innovatief waren. Ze vertrouwden eerder op beproefde patronen. Het werkte en werkt nog steeds op een indrukwekkende manier.
De focus lag op een tv- en bioscoopcommercial met een lengte van ongeveer 20 seconden. Hierin poseert de medeoprichtster van Jimmy Choo, de Britse modeonderneemster Tamara Mellon, in een elegante avondjurk. Zittend en liggend streelt ze de fles Jimmy Choo Eau de Toilette. De film wordt gedomineerd door close-ups die herhaaldelijk details van het lichaam laten zien zonder opdringerig of zelfs vulgair over te komen. De montage is bijna organisch. Elke afzonderlijke scène lijkt op natuurlijke wijze in een andere over te lopen. Mellon kijkt herhaaldelijk recht in de camera. Het komt zelfverzekerd en ook een beetje provocerend over. Het kleurenschema is vrij donker, met bruin en vooral subtiele roze tinten. Elke seconde van de advertentie straalt een flinke dosis sensuele en diep vrouwelijke emotionaliteit uit.
Deze benadering wordt ook doorgetrokken in de advertenties van de campagne. Het spreekt voor zich dat dit verleidt en op zijn minst aanzet tot de aankoop van Jimmy Choo Eau de Toilette. Toch is vooral de advertentie mooi om naar te kijken. Het belooft ook precies wat de geur kan waarmaken.