Hoe spreek je L'Occitane Pamplemousse Rhubarbe uit?
L'Occitane en Provence organiseert zijn geurcampagnes altijd rond persoonlijke verhalen. Wie is Pierre Hermé? Waarom gourmandgeuren? De antwoorden op al deze vragen zijn te vinden in de winkels van L'Occitane, op zijn homepage, op zijn YouTube-kanaal en in blogs.
Hier legt Olivier Baussan graag persoonlijk de achtergrond van zijn passie uit: op 23-jarige leeftijd, geïnspireerd door de kruiden- en bloemengeuren van zijn thuisland, verzamelt hij zelf wilde rozemarijn en distilleert hij de olie ervan met behulp van een alambic, een traditioneel distilleerapparaat. In zijn busje reist hij naar lokale markten en verkoopt hij zijn creaties. Baussan noemt zijn label "L'Occitane " naar Occitanië, de oude mediterrane provincie tussen Frankrijk, Italië en Spanje. Zijn missie is om hun manier van leven te verspreiden met hun tradities en ingrediënten. De aankoop van een oude zeepfabriek, de oprichting van zijn merk in 1976, zijn eigen promotie woonboot en het graveren van alle productetiketten in braille zijn verdere mijlpalen in zijn carrière. Ze ademen allemaal zijn geest van haptiek, zorg en aandacht voor de natuur.
Wie L'Occitane cosmetica koopt in een van hun winkels of online, heeft vaak uitleg nodig. Zelfs de onuitspreekbare naam irriteert het publiek, ondanks de rebranding als "L'Occitane en Provence". In 2017 maakte Olivier Baussan de ironische imagofilm "How Do You Pronounce L'Occitane?". In andere video's, begeleid door muziek, promoot hij de versheid en uniciteit van zijn recepten, die puur en onvervalst zijn, van het veld tot de huid en de zintuigen. Deze ingrediënten spreken voor zich.
Op de poster en de online campagne voor Occitane Pamplemousse Rhubarbe staat een afbeelding van een in plakjes gesneden grapefruit. De promotie voor L'Occitane Pamplemousse Rhubarbe is als foodmarketing: in alle posts zijn de vruchten te zien en wordt de geur gevierd als een gastronomisch feest van zijn smaken.