De elegantie van reclame voor Femme Individuelle
Het merk Montblanc staat voor klassieke elegantie en internationale luxe. De reclamecampagne voor Montblanc Femme Individuelle staat ook in het teken van deze filosofie: rustig maar effectief. Voor de marktintroductie in 2004 mochten verschillende modellen hun gezicht lenen aan de geur. Aan de ene kant is er de koele blondine met de donker opgemaakte ogen, die duidelijk zinspeelt op de sensualiteit van Montblanc Femme Individuelle.
In de reclame wordt de geur aan de andere kant gepresenteerd door een brunette. Natuurlijk en mystiek tegelijk wandelt ze door een woestijnlandschap dat lijkt te baden in roze, op de opwindende klanken van instrumentale muziek. Montblanc Femme Individuelle lijkt opeens een beetje dromerig en romantisch. "Be Unique" roept een stem in een versie van de reclameclip. Een uitspraak die vaak wordt geassocieerd met opvallende geuren.
Montblanc kiest precies de tegenovergestelde benadering. Het is niet het parfum zelf dat de aandacht moet trekken, maar de vrouw die het draagt. De kracht van het parfum is om het karakter van elke vrouw perfect te benadrukken. Hier wordt geen beeld op de huid gespoten, maar - trouw aan de naam van het parfum - staat de individuele vrouwelijkheid van de draagster centraal. Probeer Montblanc Femme Individuelle en ontdek jezelf, lijkt het motto.
Over het algemeen valt op dat Montblanc erg terughoudend is in de reclame. Waarom? Omdat het merk staat voor exclusiviteit. Montblanc wordt wereldwijd herkend. Of het nu gaat om parfum of een ander product uit hun assortiment, klanten kunnen kwaliteit verwachten en net dat beetje extra. Waar andere merken de hulp inroepen van sterren en sterretjes voor uitgebreide campagnes, is Montblanc zeker van zijn eigen succes. Een zelfverzekerde uitstraling die goed wordt ontvangen.