Serge Lutens Ambre Sultan - Een campagne met een verhaal
De Serge Lutens Ambre Sultan geur werd gecreëerd in 1993 en was een van Serge Lutens 's eerste geurcreaties. Met de oprichting van zijn gelijknamige merk in 2000 werd de tijdloze geur Ambre Sultan wereldwijd gelanceerd en is nu een van de klassiekers die parfumgeschiedenis heeft geschreven. Zoals bij al zijn geuren die sindsdien zijn gecreëerd, vertelt ook Serge Lutens een verhaal of inspiratie voor deze geur, dat deel uitmaakt van de reclamecampagne.
In dit geval is het het verhaal van de creatie van de geur Ambre Sultan. Toen Serge Lutens in maart 1968 voor het eerst naar Marokko kwam, werd hij verliefd op de betoverende geur van amberwas van de olieachtige harsen van cistus, die hij vond in een houten kistje in een bazaar in de souks (Arabische zakenwijk) in Marrakech. Deze amberachtige, balsamicogeur vertegenwoordigde al snel zijn hele reis, waarin hij zijn passie voor geuren ontdekte.
De amberwax bleef jarenlang in het houten kistje zitten en raakte na verloop van tijd in de vergetelheid. Ondertussen vermengden de smaken van de inhoud en het hout zich. Op een dag keerde Serge Lutens terug naar de inspirerende ambergeur in het houten kistje en voegde vanille toe aan de kleverige, harsachtige cistusbladeren, waarvan de geur ook in zijn geheugen bleef hangen. Uit deze aromatische combinatie ontstond het concept voor Ambre Sultan.
Serge Lutens benadrukt dat Ambre Sultan geen oriëntaalse geur is, maar een Arabische geur en niet past in de typische algemene categorisering. De reclamecampagne richt zich volledig op de geur als product en presenteert Serge Lutens Ambre Sultan in aantrekkelijke foto's met de ingrediënten en de flacons, inclusief de kunstig gedecoreerde exclusieve flacons van de limited editions.