Misschien een eeuwig mysterie
Van Sober Thorium No. 90 kennen we de parfumeur niet, evenmin als van de andere twee geuren. Waarom zijn er maar drie geuren in 2019? Heel eenvoudig: het label Sober is pas in 2017 opgericht.
De twee oprichters van het label, Phillip Roth en Simon Schier, kennen elkaar sinds 2006. Ze komen allebei niet uit de cosmetica-industrie, maar ze zijn verenigd door de wens om een speciaal huidverzorgingsproduct voor de mannenhuid te creëren. Ze willen niet overstappen op herformuleerde verzorgingsproducten voor vrouwen. Ze willen iets eigens dat echt alleen voor mannen is. De keuze aan geschikte huidverzorgingsproducten was echter zeer beperkt, voldeed niet aan hun eisen of kostte een klein fortuin. Dus, na wat wikken en wegen, richtten ze in 2017 in Berlijn het label Sober (sober) op. Het spreekt voor de oprichters van het label dat ze absoluut in Duitsland willen produceren en veel belang hechten aan duurzaamheid.
Bovendien hechten ze zelf geen waarde aan prestige of status en daarom doen ze het zonder zaken als gouden designs, uitgebreide verpakkingen of andere prijsopdrijvende elementen. Ze willen een eerlijke, nuchtere, minimalistische maar zeer effectieve aanpak. Vandaar de naam Sober, sober. Ze staan voor Clean Care, d.w.z. het afzien van overbodige ingrediënten, petrochemicaliën, siliconen en vele andere dingen die volgens hen niet thuishoren in huidverzorgingsproducten of geuren. Het is niet bekend wie Sober Thorium No. 90 heeft gecreëerd, misschien zal de naam van de neus nooit bekend worden, maar wie het ook is, de parfumeur heeft precies begrepen wat Sober wil. En wat de trouwe fans van het merk, die steeds talrijker worden, willen, want de natuurlijkheid en doeltreffendheid van Sober Thorium No. 90 is gewoonweg overtuigend.