Het pad van een parfumeur
The Different Company kiest zijn naam met een goede reden. Het label draait om het veranderen van de status quo en het breken met conventies. Parfumeur Jean-Claude Ellena zag zijn interesse in geurcreaties al op jonge leeftijd. Als zoon van een parfumeur werd hij in 1947 geboren in Grasse. Slechte cijfers leidden ertoe dat zijn vader hem vroegtijdig van school haalde. Vanaf dat moment werkte hij als assistent en verdiende zijn brood in de parfumindustrie.
In 1968 ging hij werken voor de geur- en smaakspecialist Givaudan. In 2000 was hij niet langer tevreden met het creëren van geuren voor andere bedrijven. Samen met Thierry de Baschmakoff richtte hij The Different Company op en vestigde hij zich als nichemerk in de parfumindustrie.
De belangrijkste focus van de parfumeur ligt op de essentie van zijn geurcreaties. Door artistieke vrijheid en verbeelding creëert hij geurcomposities die doen denken aan verre landen en avonturen. In het begin gebruikte hij meer dan 200 ingrediënten om zijn geuren diepte te geven. Later beperkte hij zijn keuze tot slechts 20 ingrediënten.
The Different Company Osmanthus bewijst dat een paar, maar goed gekozen geuren een effectief en aromatisch effect hebben. De geur, die doet denken aan het Verre Oosten, was de doorbraak van het bedrijf kort nadat het werd opgericht. De opvallende geurbeleving is een hit bij kopers. Andere geuren zoals Bergamote en Rose Poivrée zijn ook geprezen en onderstrepen de onconventionaliteit van het bedrijf. De liefde van het bedrijf voor experimenteren gaat door onder nieuw management.
In 2004 nam Hermès Jean-Claude Ellena in dienst als huisparfumeur. Sindsdien wordt hij beschouwd als de "neus" van de fabrikant van luxegoederen. The Different Company is overgegaan in de handen van zijn dochter Celine Ellena.