De campagne voor Thierry Mugler A*Men - Dramatisch uiterlijk ontmoet indrukwekkende visuele kracht
Futurisme, heroïsme en toekomstgerichte beelden domineren de reclamecampagne voor Thierry Mugler A*Men. Het volgt daarmee de mode van Mugler, die duidelijk werd gekenmerkt door felle kleuren en dramatische verschijningen, vooral in de jaren 1980. Sommige interpretaties linken deze voorliefde voor bijna gewelddadige beelden aan Muglers familieachtergrond, die via zijn ouders van Oostenrijkse afkomst duidelijk verbonden is met zijn oorlogs- en naoorlogse ervaringen in Oostenrijk en Europa.
Het kernelement van de reclameclip is een door en door mannelijke geënsceneerde figuur die, als een superheld gehuld in een blauwe aura, over een in mist gehuld wateroppervlak duikt. Het enige voorwerp dat de superheld bij zich draagt is de A*Men-fles, die zo wordt verheven tot het unique selling point van de held. Wat de cape is voor Superman en de vleermuisoren voor Batman, is A*Men voor de naamloze held uit de diepten van de oceaan. Een bewolkte lucht zorgt voor extra drama en geeft het decor de gewenste betekenis.
De posters en andere gedrukte reclame voor A*Men van Thierry Mugler zijn op dezelfde manier ontworpen. Op de voorgrond staat de alien-achtige superheld van de toekomst die, door zich te richten op A*Men, het belang van deze geur voor zijn eigen heldhaftige bestaan suggereert. De naam, slogan en titel zijn daarentegen discreet naar de achtergrond gedrongen en brengen de nodige informatie over zonder al te nadrukkelijk aanwezig te zijn. Het oriëntaalse karakter van de geur is niet meteen duidelijk in de visualisatie van A*Men. Dit wordt echter niet vermeden of ontkend, maar eerder in een subliminale vorm overgebracht zonder expliciet te worden vermeld. Zowel het terugkerende stersymbool als de algemene beeldtaal onthullen moderne interpretaties van uitspraken die ook inherent zijn aan het oriëntaalse verhaal.