Moderne charme in een sensuele pose
Het gezicht van de reclamecampagne voor Valentino Uomo Acqua is Clement Chabernaud. De jonge Fransman wilde eigenlijk leraar worden. Zijn atletische figuur en fijngesneden gezicht brachten hem onder de aandacht van modefotografen. Sinds zijn 16e poseert Chabernaud voor luxelabels als Giorgio Armani, Yves Saint Laurent, Dolce & Gabbana en niet te vergeten Valentino.
Clement Chabernaud en Maartje Verhoef als gezichten voor Valentino Uomo Acqua, 2017.
De campagne toont Chabernaud liggend op een wit bed, licht bedekt door een laken. Zijn gespierde bovenlichaam is te zien in het nachtlicht dat door het raam van de kamer valt. Hij is het enige gekleurde element op de foto. Het eenvoudige flesje staat rond de onderste rand, met de naam van de geur en het label ernaast geschreven. Een tweede, vergelijkbaar vormgegeven uitzondering toont Clement Chabernaud liggend naast een blonde vrouw. Beide foto's in de campagne zijn een meesterlijke enscenering van het concept mannelijkheid in al zijn facetten.
De beelden zijn gemaakt door de Britse fotograaf Alasdair McLellan. Indrukwekkende portret- en modefoto's dragen zijn handtekening. In het verleden heeft hij gewerkt voor bekende labels als Louis Vuitton, Miu Miu, Burberry, Supreme en Palace. Zijn foto's voor campagnes met Kate Moss, Edie Campbell en Grace Hartzel hebben een cultstatus bereikt in de modewereld. De advertentie voor de Valentino Uomo Acqua campagne toont Chabernaud, als een jonge aristocraat, en het blonde Nederlandse model Maartje Verhoef in een prachtig neoklassiek kasteel dat gerenoveerd moet worden.
Het bed waarop de acteurs ontspannen poseren is het enige meubelstuk in het gebouw. De reclame wisselt af tussen het stel en architectonische details van het oude kasteel, begeleid door ritmische muziek. Als de film uitdooft, worden het label en de naam van het parfum aangekondigd. De no-frills ambiance in het eenvoudige grijs van het nachtlicht wekt de indruk van mannelijkheid, waaraan Maartje Verhoef fluweelzachte diepte geeft. De reclame van de Zweedse regisseur Johan Renckein wordt zo ook een "visuele code" voor het parfum dat wordt aangeprezen.