Minder is meer: campagnes in de luxesector
Zoals alle parfums van het merk is Kilian Forbidden Games een zogenaamde nichegeur. Dit zijn exclusieve geurcreaties die alleen voor een kleine markt worden geproduceerd.
Kilian Hennessy, erfgenaam van de Cognac dynastie met dezelfde naam, wil met zijn parfums het luxueuze gevoel van het begin van de 20e eeuw doen herleven. Het idee achter Kilian is geen massaproducten voor dagelijks gebruik, maar kleine schatten voor speciale gelegenheden. Het is dan ook geen verrassing dat de reclamecampagne voor Kilian Forbidden Games net zo exquis en exclusief is. De fles is stijlvol gefotografeerd met de witte doos waarin hij wordt geleverd. Het is de perfecte bewaarplaats voor een parfum van dit soort en een spannend collector's item. Op het doosje ligt een gouden slang, waarvan de gloed contrasteert met de zwarte achtergrond van de foto. De slang is het perfecte symbool voor de Hof van Eden, de inspiratiebron voor de In the Garden of Good and Evil-serie, waar Forbidden Games deel van uitmaakt.
Op andere foto's is de fles te zien op een bed van witte bloemen en zwarte bessen. De kleuren zijn bewust gekozen. In de reclame voor Kilian Forbidden Games staat de fles centraal. De omgeving is elegant maar minimalistisch. Niets leidt het oog af van de geur zelf.
Een ander kenmerk van nichegeuren is het exclusieve distributiekanaal. Slechts enkele boetieks en winkels verkopen parfums zoals Kilian Forbidden Games. Klanten leren het sensuele parfum dus vooral kennen via persoonlijke aanbevelingen. De trend naar exclusief advies en de wetenschap dat ze een echte insider tip kopen is net zo succesvol bij de doelgroep als een grootschalige reclamecampagne. Kilian Hennessy ziet zijn parfums als moderne kunst. En als een echte kunstenaar volgt hij zijn eigen weg in creatie, ontwerp en marketing, weg van de regels van de mainstream. Dit maakt Kilian Forbidden Games nog interessanter!