Krachtige verklaring: Lacoste als Booster voor bescherming van soorten
De plaatsing van de groen-witte alligator is echter niet zo natuurlijk als het lijkt. In 2018 stelde het bedrijf zijn wereldwijd erkende label dier in vraag en lanceerde het een campagne die respect verdient. Hoewel het zich richt op de kledinglijn Lacoste, bereikt het tal van andere doelgroepen via "Booster " en andere geuren.
Het richt zich specifiek op bedreigde diersoorten zoals de Sumatraanse tijger, de Birmese schildpad en de Californische bruinvis. Hun gestileerde afbeeldingen zijn bedoeld om de beroemde Lacoste-krokodil te vervangen - in verhouding tot hun overvloed. Dit betekent dat hoe minder levende vertegenwoordigers een soort heeft, hoe minder vaak deze als label wordt gebruikt. Dit verhoogt de sentimentele waarde van een textiel en moedigt klanten aan om het te kopen.
Ze betalen een veelvoud van de winkelprijs voor elk kledingstuk met het symbool van een bedreigde diersoort. Lacoste doneert de helft van de opbrengst als Booster voor beschermingsmaatregelen aan de International Union for Conservation of Nature and Natural Resources, kortweg IUCN. De wereldwijd actieve organisatie fungeert als een overkoepelende organisatie voor meer dan 1000 leden, waaronder de ministeries van Buitenlandse Zaken en Milieu van alle EU-landen, evenals de VS, Rusland en China. Door het gedoneerde geld voor een specifiek doel te bestemmen, maakt de IUCN van het Lacoste-label een supporter van een goed doel - en ondersteunt op zijn beurt de koopinteresse van Lacoste-klanten. Een merk kan zich nauwelijks betere reclame wensen, zelfs als het eigenlijke product van ondergeschikt belang wordt.