Flacon speelt de hoofdrol in de Penhaligon's Artemisia reclamecampagne
Normaal gesproken zijn reclamecampagnes voor parfums nogal uitgebreid. Er worden spectaculaire reclamespotjes gemaakt, verhalen verteld en mooie mensen in beeld gebracht. Het is niet ongewoon dat er een heel bijzonder gezicht wordt gekozen voor de geur waarvoor reclame wordt gemaakt - vaak bekende actrices en acteurs of supermodellen.
Penhaligon's Artemisia stelt zichzelf voor.
De campagne voor de Penhaligon's Artemisia-geurserie laat dit allemaal achterwege en kiest in plaats daarvan voor Brits understatement. De flacon stond centraal in de campagne voor de marktintroductie. Natuurlijk kon dat niet zonder een bijpassende advertentie. Maar ook hier zie je alleen de fles, die wordt begeleid door rustige, zachte pianomuziek. Slechts één keer grijpt een orkest kort in om het geheel tot een gepassioneerd hoogtepunt te brengen.
De boodschap hierachter is natuurlijk duidelijk: het moet allemaal om de geur gaan. Niets mag afleiden van het eigenlijke product. Het is gewoon niet nodig om er verhalen omheen te vertellen of zelfs maar een pufferige verschijning te maken. De kwaliteit van het product spreekt voor zich. Maar omdat de geur zelf erg moeilijk vast te leggen is in beelden, wordt de flacon er gewoon voor in scène gezet. Dit geldt natuurlijk des te meer voor de verschillende advertenties die voor de Penhaligon's Artemisia geurenserie zijn geplaatst in vrouwen- en consumentenbladen over de hele wereld.
Het spreekt voor zich dat het totaaleffect niet opdringerig of spectaculair is, maar juist daarom uiterst geraffineerd en elegant overkomt. Dit is waarschijnlijk precies hoe de fabrikant Penhaligon's zich de doelgroep voor Artemisia voorstelt - moderne, gecultiveerde vrouwen die het graag discreet houden, maar precies weten wat ze willen.