De Serge Lutens La Dompteuse Encagée: Voorgesteld in virtuele boeien en gepubliceerd in Lutens Salons du Palais Royal de Paris
Bondage en zelfexpressie - dit poëtische geurcontrast kenmerkt ook Lutens' postercampagne voor zijn Serge Lutens La Dompteuse Encagée. De gekooide temmer Lutens wordt getoond als een valk voor een stenen muur en, zachtjes omarmd door boeien, naast een mooie bloem van vijf rangen. Lutens bedacht geen verdere reclamemaatregelen. Dit komt omdat zijn parfumboodschappen gericht zijn op een select publiek, dat ze uitsluitend bereiken via zijn parfumopeningen in de Salons du Palais Royal de Paris - begeerde scene-evenementen waar parfumgastronomen en gespecialiseerde journalisten samenkomen om de geurkunst van Lutens te ervaren.
Als een flagshipstore en alchemistisch kabinet in één, werden de salons in 1992 door Lutens ontworpen. Hier legt hij zijn wereld van contrasten en emoties uit, terwijl de fotograaf, verpakkingsontwerper, art director en stylist ze in geurkunstwerken gieten. Serge Lutens werkt samen met het Japanse luxelabel Shiseido bij de ontwikkeling en distributie van zijn niche designerparfums. De twee hebben een lange geschiedenis van samenwerking. In 1980 ging Lutens, toen een jonge fotograaf en visagist, bij Shiseido aan de slag als creatief directeur om het merk, dat toen nog onbekend was in Europa, te promoten. Hij ontwierp de bekende zwarte verpakkingsontwerpen voor Shiseido, die ook doorwerkten in zijn geurcollectie - Japans voor Europese ogen, Europees voor Japans, zoals Shiseido oprichter Arinobu Fukuhara ooit zei.
Samen met zijn partner, parfumeur Christopher Sheldrake, die voor Chanel componeert, creëerde Lutens zijn eerste geur Santal de Mysore in 1991 - en verrijkte hij het luxecosmeticamerk uit het Verre Oosten met een Europese nichegeurcollectie, waarmee hij in 2000 voor zichzelf begon. In 2015 gaf hij zijn Shiseido merk op om zich volledig te wijden aan zijn geurkunst in Marrakech, waar hij het grootste deel van de tijd woont. Sindsdien is er een tweede filiaal geopend in Parijs in de nobele Rue Saint Honoré en heeft Lutens zijn focus verlegd naar blogmarketing.
Desondanks is de parfumerie van Lutens in het historische Palais Royal tot op de dag van vandaag kenmerkend voor zijn geurlanceringen. De architectonische geschiedenis, gekenmerkt door de geest van de Franse Revolutie, inspireerde Lutens toen hij het inrichtte in de stijl van een Aziatisch theehuis: als een klassiek, west-oosters geurkabinet, elegant en rechttoe rechtaan, maar warmer en uitnodigender dan de naburige chique Parijse boetieks.