Emoties met twee smaken
Om van heel weinig een geur met een enorme diepgang te maken, is meer nodig dan alleen technische en chemische kennis. Het vereist ook buitengewoon talent, zoals dat van Serge Lutens en Christopher Sheldrake, de twee parfumeurs van Serge Lutens La Fille de Berlin.
Sheldrake, die Brits is, is op een dag in Grasse om de stad te bewonderen, omdat hij eigenlijk architectuur wil gaan studeren. Grasse heeft echter niet alleen een prachtige oude stad te bieden, maar is ook de wereldhoofdstad van de parfumerie. Het fascineert Sheldrake en hij blijft in Grasse, waar hij zijn eerste stappen zet in de parfumwereld bij Charabot. Na zijn opleiding daar gaat hij eerst naar Robertet en stapt dan over naar Quest. Van de bijna 80 geuren die hij heeft gecreëerd, zijn er 65 voor het label Serge Lutens. Hij heeft ook gewerkt voor Rochas, Shiseido, Chanel, Scents of Time en ID Parfums.
Serge Lutens is een geheimzinnige, zeer teruggetrokken man die veel emoties uit in zijn geuren, die hij sinds het begin van de jaren 2000 onder zijn eigen label creëert. Bij zijn label is hij aan niemand verantwoording verschuldigd en doet hij wat hij wil en vooral hoe hij wil. Een concept dat uiterst succesvol is, zoals ook te zien is in Serge Lutens La Fille de Berlin. De regisseur, fotograaf, visagist, ontwerper en autodidact parfumeur lijkt zijn moeilijke jeugd in Lille te verwerken in zijn geuren. Het resultaat zijn onvergelijkbaar goede nichegeuren die algemeen worden beschouwd als de beste ter wereld.