Geen reclame, maar een concept
Als je op zoek gaat naar advertenties voor het vrouwenparfum Zarkoperfume Pink Molécule 090.09, zul je moeite hebben om überhaupt iets te vinden, laat staan een reclamefilmpje. Dit is niet alleen typerend voor nichegeuren, het is ook bijzonder typerend voor Zarko Ahlman Pavlov. In plaats daarvan maakt hij een conceptfilm die alles uitlegt.
In de film, die bijna twee minuten duurt, vertelt de parfumeur een verhaal. Hij vertelt over de momenten die zijn leven veranderden en beïnvloedden en die hem zijn bijgebleven, zowel de goede als de slechte. Hoe hij als volwassene al deze herinneringen en momenten probeert te vangen en vast te leggen in een geur. Tegelijkertijd zien we heel verschillende beelden van spelende kinderen, een stel dat hand in hand door weilanden loopt of een groep jongeren die elkaar tot roekeloos gedrag aanzetten. Deze conceptfilm legt het idee en de motivatie achter de geuren van Zarkoperfumes beter uit dan welke reclame dan ook.
In tegenstelling tot veel andere parfumeurs had Zarko Ahlman Pavlov al een hoge leeftijd bereikt toen hij eindelijk parfumeur werd, omdat niemand in staat was om de geuren van Scandinavië in een parfum te gieten. Hij werkte vijf jaar om parfumeur te worden zodat hij zijn eerste parfum, Zarkoperfume Pink Molécule 090.09, kon lanceren. Hij denkt aan de ruige schoonheid van het hoge noorden, vermengd met roze champagne, als hij praat over Zarkoperfume Pink Molécule 090.09. Twee beelden, twee noten. Met Zarkoperfume Pink Molécule 090.09 lanceert hij niet alleen een geur, hij doorbreekt ook een taboe door de hartnoot weg te laten. Met succes zoals je kunt zien, sorry, snuiven.