Een enkel motief lijkt genoeg te zijn
Het mannenparfum Porsche Design 180 is nog niet zo lang op de markt. Het is dus goed mogelijk dat er een grote reclamecampagne volgt. Hier moet je echter geen weddenschappen op afsluiten. Porsche is nogal terughoudend als het op reclame aankomt.
Voor de marktintroductie van het 180-parfum stelde het bedrijf zich tevreden met één advertentie of postermotief. Het toont een jonge, zeer aantrekkelijke man in een leren jas, die er zelfverzekerd uitziet en meer dan nonchalant tegen een muur leunt. Op de achtergrond is natuurlijk de achterkant van een echte Porsche te zien. Op de voorgrond, op een elegant uitziend stuk muur, staat de fles, die perfect past in de ietwat onderkoelde omgeving.
Elk detail in dit motief lijkt absoluut harmonieus. Natuurlijk ziet alles er erg geënsceneerd uit. Maar dat is duidelijk ook de bedoeling. Want wat de enscenering laat zien, is uiteindelijk niets anders dan waar het merk voor staat. De kijker associeert deze dan vanzelf met de Porsche Design 180 geur. En om ervoor te zorgen dat er niets mis kan gaan, staat er een duidelijke boodschap in witte letters in het onderste derde deel van de afbeelding. "Veel geuren wekken herinneringen op, deze creëert nieuwe," staat er.
Op zich is dit een bijna ongehoorde belofte. Maar omdat het parfum met zijn frisse, kruidige samenstelling allesbehalve gewoon is, is het niet zomaar een loze belofte. Uiteindelijk gaat dit reclamemotief ook over een bepaalde levensstijl - een zeer ontspannen, zelfbepaalde en rechtdoorzee levensstijl. Succes is vanzelfsprekend. Het model op de foto lijkt precies te weten wat ze wil. En ze lijkt het met grote regelmaat te bereiken. Het is duidelijk dat de meeste mannelijke kijkers zichzelf graag in deze rol plaatsen, zelfs als ze misschien nog geen Porsche sportwagen in hun garage hebben staan.